Közös teherviselés: Autós fizess!
2014. december 12. írta: Magányvélemény

Közös teherviselés: Autós fizess!

A kormány fizetőssé tenné az autópályák bevezetőszakaszait, illetve az M0-s bizonyos - nem EU-s támogatásból épült - részeit. Ezzel tulajdonképpen 5000 Ft-os többletköltséget fizettet meg, a budapesti agglomerációban lakó autótulajdonosokkal.(Update: Most már más nagyvárosok elkerülő útjai is a nagy terv részei)

Szögezzük le, hogy egy autó éves üzemben tartása mellett, a belengetett 5000 Ft-os adó (megyei útdíj): megfizethető. Ezt jól tudja a kormány is.

Ugyanakkor a “közös teherviselés” címszóval bevezetendő új sarccal csak az a probléma, hogy, ahogy minden termékre, - az autósok is - megfizetik a benzinárban a világrekorder (27%) ÁFÁ-t, valamint a jövedéki adót is.(Így jön ki az a képlet, hogy: ÁFA + jövedéki adó több, mint a benzin árának 50%-a!)

Fizetik még felelősségbiztosítást az (esetlegesen) okozott balesetekre, valamint a baleseti adót is, ami szintén nagyon “unortodox”, de hagyjuk is, ezt már korábban lenyelette a Fidesz az autótulajdonosokkal.

A gépjármű súlyadó megy az önkormányzatoknak, az (emelt) autópályadíj pedig az államnak.

autopalya_matrica.jpg

Ahhoz már régen hozzászokhattak az autósok, hogy az ilyen-olyan címeken beszedett adókért cserébe szinte semmit nem kapnak, sőt, a jelenlegi (önkormányzati/állami) kezelésű utak csak rontják egy-egy gépjármű általános állapotát, nemhogy minőségi szolgáltatást biztosítanának a használóinak, de a régóta ígérgetett P+R parkolókat is csak nyomokban találni.

A közös teherviselés, tehát kb. azt jelenti, hogy ha már egyesek ilyen "keményvonalas urak", hogy gépkocsival járnak akkor fizessenek csak! Húzzunk le róluk még egy bőrt!

Amellett, hogy ez az egész “fizetőssé tétel” szembemegy a korábbi elképzelésekkel, azaz, hogy a belvárosból szorítsuk ki az autókat, az is látszik, hogy megint egy előkészítetlen, az érintettekkel nem egyeztetett, hatástanulmányok nélkül grundolt törvényt akar letolni a kormány az ország és a budapesti agglomeráció torkán.

Szembemegy, az egyébként józan paraszti ésszel is könnyen érthető eddigi tervekkel, hiszen ezzel a javaslattal inkább leterelik majd az embereket a várost elkerülő gyorsforgalmi utakról (persze az sem nagy baj, akkor majd jön a dugódíj...!), és süt róla szokásos ötletszerű gazdaságpolitika, hiszen húsz nappal a bevezetés előtt, még az érintett Fideszes önkormányzatok polgármesterei is csak a sajtóból értesültek, az őket igen komolyan érintő elképzelésekről.

S bár előfordulhat, hogy a kormány ezzel a tervével megint összerántott maga ellen egy több ezres tüntetést, de ennek ellenére simán keresztül is viheti ezt a javaslatot, mi autósok meg kifizetünk majd egy újabb “kreatív” adót.

 

o.t.i. 

 

süti beállítások módosítása